fredag 15 april 2011

Föräldraångest

Tänk vad mycket böcker, tidningar och internetsajter det finns som talar om för oss hur vi SKA vara som föräldrar.
Att vara förälder innebär så mycket funderingar på vad som är normalt och vad som är bäst för barnen. Ska man vara hård o konsekvent? Ska man vara mer lätt på handen o låta barnen prova själva enligt "Learning by doing"?
Är man en dålig föräldrer om man är tvungen att jobba på vardagarna? Så barnen kanske tom och med måste vara på dagis, förlåt förskolan, redan 7 o inte få gå hem förrän 16?
Är det dåligt att vilja ha sammanhängande semester på sommaren? Att man som förälder o som jag ensamstående förälder behöver tid för att varva ner?
Gå in på en sådan sajt på nätet o fråga hur du ska göra och gamarna är på dig!
Barn ska vara med sina föräldrar varje ledig sekund av förälderns tid. (om detta gäller både mamman och en eventuell pappa vet jag inte) Barn ska vara lediga från förskolan HELA sommaren! Hur löser folk det praktiskt? Jag har rätt till 4v sammanhängande semester varje sommar, det tror jag dessutom att man är skyldig att ta ut.

Jag tror barn mår bra av glada utvilade föräldrar. Jag tror inte att sommardagis är farligt för barn. Mina barn har stortrivts på sommardagis med utflykter till stranden och annat mys.
Barn får kärlek av sina föräldrar varje dag!

Sluta lyssna på alla måsten!

Lyssna på ditt hjärta! Läs av ditt barn. Känns bra för dig som förälder? Verkar det som att det är ok med barnet? Go for it!
Våga tro på dig själv som förälder! Du är den bästa föräldern för ditt barn.

Jag går aldrig in på föräldramåste-sajter längre, jag mår bara dåligt o får dåligt samvete. De är ju rabiata!

Visa barnen att man älskar dom. Tala om för barnen att man älskar dom!
Då får vi trygga, lyckliga barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar